06-10199031    nienke@nienkekok.nl

11 tips voor arbeidsmarktcommunicatie

Published by Nienke on

Een positief werkgeversimago, ofwel een goed employer brand, dat is wat je wilt om nieuw (potentieel) werknemers aan te trekken. Daarnaast wil je dat deze werknemers óók nog eens bij de cultuur van het bedrijf passen, zodat de kans dat ze snel weer vertrekken verkleind wordt. Ik deel 11 tips voor arbeidsmarktcommunicatie, voor een duurzaam employer brand.

Tip 1: Verdiep je in de doelgroep

Het is cruciaal om je eerst te verdiepen in de potentiële kandidaten. Welk type persoon zoek je? Wat vindt diegene belangrijk? Waarom zou zo’n type persoon bij jouw bedrijf willen werken? Welke personen passen er in de cultuur van het bedrijf?

Tip 2: Schrijf een duidelijke vacature

Wees duidelijk in wat je zoekt en welke werkzaamheden de nieuwe kandidaat moet gaan oppakken. Voorkom ‘containerbegrippen’. Vaak is het hebben van een specifiek diploma niet een vereiste, maar dat wordt veelal wél gevraagd. Houd hier rekening mee als je een vacaturetekst opstelt.

Tip 3: Maak een afzonderlijke werken-bij website of pagina

Kandidaten bekijken eerst op een website en social media of zij een goed gevoel hebben bij een bedrijf. Laat via een afzonderlijke pagina op je website (of een afzonderlijke werken-bij website) de cultuur en sfeer bij het bedrijf zien. Op deze manier kan een potentiële kandidaat snel aanvoelen of hij/zij bij het bedrijf past.

Tip 4: Gebruik de juiste social media kanalen

Linkedin, Instagram, Facebook, Twitter…. Niet alle kanalen zijn voor alle type vacatures geschikt. Als je je goed in de kandidaten hebt verdiept dan weet je ook van welke platformen zij gebruikmaken. Het kan dus voorkomen dat voor verschillende vacatures bij hetzelfde bedrijf, andere social media kanalen gebruikt worden.

Tip 5: Gebruik géén stock foto’s

Laat het échte verhaal achter je bedrijf zien. Dat doe je niet door stockfoto’s. Fotografeer huidige medewerkers en gebruik deze afbeeldingen in de communicatie. Laat in deze foto’s ook de sfeer naar voren komen.  

Tip 6: Richt je op latent zoekenden

Waar de meeste bedrijven zich richten op alléén het uitzetten van een vacature en in gesprek gaan met kandidaten die zich melden n.a.v. een vacature, zijn er enorm veel mensen die latent zoekend zijn naar een nieuwe baan. Juist deze mensen zijn interessant, richt je dan ook op deze doelgroep.

Tip 7: Zorg voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Salaris is al lang niet meer het belangrijkste wat drijft om van job te switchen. Benoem secundaire arbeidsvoorwaarden die voor jouw bedrijf gelden. Bieden jullie de mogelijkheid om op flexibele tijden te werken? Voor mensen met kinderen bijvoorbeeld zal het veel waard zijn als zij hun werkdag kunnen starten nádat zij de kinderen naar school hebben gebracht. Benoem dit soort punten in de vacature.

Tip 8: Betrek huidige medewerkers

Huidige medewerkers weten het beste waaróm zij er werken. Wat waarderen zij aan de bedrijfscultuur? Wat vinden zij belangrijk in hun werk? Luister goed naar wat je huidige collega’s te vertellen hebben. Nieuwe werknemers vinden deze zaken waarschijnlijk óók belangrijk.

Tip 9: Zorg voor laagdrempelig contact

Een monteur een cv mét sollicitatiebrief laten schrijven werkt niet. Zij hebben vaak al stress bij het idee. Zorg dat het mogelijk is om laagdrempelig te solliciteren. Contact via facebook messenger of whats app bijvoorbeeld. Niet meer verplicht een cv moeten uploaden. De manier van contact kan weer per type vacature verschillen. Ook hier weer geldt: verdiep je in de doelgroep.

Tip 10: Laat HR en Marketing samenwerken

Arbeidsmarktcommunicatie is een taak die zowel bij HR als marketing ligt. Laat ze dan ook samenwerken, zie het niet als concurrentie. Ze zijn beiden ergens anders in gespecialiseerd. Een goede samenwerking hierin is essentieel.

Tip 11: Zorg voor een positief werkgeversmerk

Zorg dat je een positief imago hebt als werkgever, waar mensen graag willen werken. Leer van medewerkers die vertrekken. Waarom gaan zij weg? Wat kun je verbeteren? Als het imago van jouw bedrijf als werkgever positief is, kost het werven van nieuw talent veel minder moeite.

Meer informatie of sparren?

Meer informatie over arbeidsmarktcommunicatie of sparren? Neem contact met me op. Lees ook de klantcasus ‘arbeidsmarktcommunicatie bij Wassink Installatie’ wat zij hebben gehad aan het actief aandacht schenken aan dit onderwerp.

Categories: Blog