06-10199031    nienke@nienkekok.nl

Bij de loodgieter thuis lekt de kraan…

Published by Nienke on

Bij de loodgieter thuis lekt de kraan. Ofwel: bij de kenner gaat het ook weleens mis. In mijn geval was dat in 2019 (naar mijn mening) alles wat met marketing/communicatie/content te maken heeft. Voor mij dus tijd voor een goed voornemen: een marketing- en communicatieplan voor 2020. Ik wil meer van mijn werk laten zien met als uiteindelijke doel dat potentiële klanten die bij mij passen mij weten te vinden. Stap 1 is al gezet: het plan heb ik opgehangen op mijn kantoor. Nu alleen nog het plan volgen.. 🙂

Waarover communiceren?
Nu is het opstellen van marketing- en communicatieplannen mijn vak, uit ervaring weet ik dat het enorm moeilijk is om een plan op te stellen voor je eigen bedrijf. Begin in ieder geval met bepalen waarover je wilt gaan communiceren, voor wie en met welk doel. Welke onderwerpen? Wat wil je uitstralen? Welke doelgroep wil je bereiken? En via welke middelen?

Een plan voor een heel jaar
Als je dat helder in beeld hebt kun je daarna aan de slag met het inplannen van content voor een heel jaar. Een heel jaar? Jazeker! Je weet immers nu al in welke periode jij jouw klanten moet informeren. Verkoop jij tochtwerende producten? Dat is van te voren perfect in te plannen: mensen ervaren namelijk tocht als het kouder begint te worden, en dat is in het najaar. In dit geval kun je dus vandaag al een plan maken hoe je deze tochtwerende producten gaat verkopen. Het voordeel van een plan is dat wanneer je druk bent, je niet meer na hoeft te denken waarover je moet communiceren. Uit eigen ervaring weet ik dat ‘ach, dat komt gedurende het jaar wel…’ niet werkt. Uiteraard kun je later in het jaar op het moment zelf het plan meer gedetailleerd vorm geven.

Vooruit werken
Wil je je echt helemaal goed voorbereiden, creëer dan in één keer een buffer aan content zoals social media posts of blogs. Het is daarna alleen nog een kwestie van de content eens in de zoveel tijd publiceren!

Bedrijfsblindheid
Iedereen heeft last van bedrijfsblindheid en vindt het lastig om een contentplanning op te stellen. Bel me gerust als ik je kan helpen met het opstellen van jouw marketing- en communicatieplan als dit niet jouw core business is. Ik bel immers ook de loodgieter als de kraan bij mij thuis lekt. 😉

Categories: Blog