06-10199031    nienke@nienkekok.nl

De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Published by Nienke on

De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini pak ik er regelmatig bij om te checken of bepaalde marketingacties verbeterd kunnen worden. Cialdini is een Amerikaanse professor in Marketing en Psychologie en heeft onderzoek gedaan naar het beïnvloeden van mensen. Hij heeft dit onderzoek in 1984 afgerond, maar zijn theorie is nog steeds actueel. Ondertussen heeft hij een zevende principe toegevoegd.

Er zijn diverse boeken van de beïnvloedingsprincipes verschenen in zowel de Engelse als Nederlandse taal. Wil je meer weten maar geen zin om een heel boek te lezen? Lees dan ‘De Kleine Cialdini’ van Jacqueline de Jong. In de (Engelstalige) video hieronder worden de basisprincipes van Cialdini ook simpel uitgelegd.

Wederkerigheid

Wie iets -gratis- weggeeft, krijgt er ook iets voor terug. Onbewust voelen mensen dat ze iets terug moeten doen, je kunt niet met lege handen weggaan. Een voorbeeld hiervan is een relatiegeschenk. Of een éénmalige korting.

Schaarste

Als er weinig van iets is, dan willen mensen het snelste hebben. Een manier om dit te doen is om bewust voor schaarste te zorgen. De lancering van een allernieuwste iPhone bijvoorbeeld, die zijn niet onbeperkt verkrijgbaar.

Autoriteit

Als een specialist op een bepaald vakgebied iets beweert, dan neem je dat sneller aan. Als mijn schilder zegt dat het schilderwerk van mijn huis verouderd is, ga ik eerder tot actie over dan wanneer mijn buurman dat tegen me zegt. Je kunt autoriteit op je vakgebied worden door kennis te delen, bijvoorbeeld in de vorm van blogs.

Consistentie

Volgens Cialdini nemen mensen een tweede stap, als ze de eerste ook al hebben genomen. Personen die eerst zeggen dat ze ergens behoefte aan hebben zullen daarna niet snel meer terugkrabbelen en toegeven dat ze het eigenlijk wel nodig hebben.

Sociale bewijskracht

Als al 250 andere mensen dit product hebben gekocht, dan zal het wel goed zijn. Op booking.com bijvoorbeeld word je geïnformeerd over hoeveel bezoekers dit hotel al hebben bezocht. Een extra toevoeging: ‘en met een 8 beoordeeld’.

Sympathie

Mensen doen zaken met mensen die ze mogen, aardig vinden. Een voorbeeld hiervan is complimenten geven, hier is iedereen gevoelig voor.

Groepsgevoel

Onlangs heeft Cialdini een zevende principe toegevoegd, namelijk groepsgevoel. Anders dan bij sympathie gaat het hier om personen die tot dezelfde groep behoren, je hoeft ze niet meteen aardig te vinden. Je staat hierdoor met ze in verbinding, bijvoorbeeld omdat het familie is. Of je bij hetzelfde voetbalteam voetbalt.

Categories: Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *