06-10199031    nienke@nienkekok.nl

Concrete doelgroep voor Xzelf Leiderschapscoaching

Published by Nienke on

Een 16 pagina’s tellend glossy-magazine waarin uitgebreid de sterke punten van Ton Heerding aan bod komen. Mooi opgemaakt en gedrukt op duur glossy papier. Waarin je kunt lezen wat de drijfveren van Ton zijn, welke opleidingen hij gevolgd heeft en wat zijn hobby’s zijn. Kortom: alle ins en outs over coach Ton Heerding van Xzelf Leiderschapscoaching. Dat moest het worden. De teksten waren bijna klaar. Vraag was of ik hem kon helpen dit magazine tot stand te brengen, omdat hij zijn coachingspraktijk nieuw leven in wilde blazen. Het uiteindelijke doel: nieuwe klanten krijgen in een voor hem nieuwe doelgroep namelijk: ondernemingen in de Achterhoek. Een lange stilte volgde toen ik één vraag stelde: dat is erg mooi zo’n glossy magazine, maar wie gaat dat magazine dan lezen?

Doelgroep? Daar had ik even niet aan gedacht

Ook hier werd vanuit een communicatiemiddel gedacht, zonder eerst een goed plan gemaakt te hebben. Want voor wie is het magazine geschreven? Iemand met een coachingsbehoefte, een HRM-manager die weet waar hij/zij over praat of een algemeen directeur die personeelszaken er zelf bij doet? Alle 3 de doelgroepen zijn geïnteresseerd in andere onderwerpen en willen ook op een andere manier aangesproken worden. Daarnaast zijn werknemers in een bouwbedrijf andere type mensen dan werknemers bij een advocatenkantoor. En waarom zou een medewerker bij een willekeurig bedrijf een heel magazine lezen over iemand die ze niet kennen? Tijd dus om eerst een goed Marketing- en Communicatieplan te maken.

Verkeerde focus – ken je doelgroep

Om te weten wat de doelgroep beweegt heb ik een deel van zijn klanten geïnterviewd. Eén van de vragen was via welke kanalen zij op zoek zouden gaan als zij (opnieuw) een coachingsbehoefte hadden. Ruim 75% van de ondervraagde klanten gaf aan dat ze hun netwerk zouden gaan benaderen en niet op internet zouden gaan zoeken. Dit is enorm waardevolle informatie. In dit geval heeft het dus heel weinig zin om veel tijd en geld te steken in een dure, SEO goed scorende website. De doelgroep zoekt immers via andere kanalen.

Strategisch Marketing- en Communicatieplan

Naar aanleiding van de klantinterviews en een brainstormsessie ben ik aan de slag gegaan met een Strategisch Marketing- en Communicatieplan. We zijn begonnen met het concreet benoemen van de product/dienst namelijk: burn-out preventie specialist. Verder is de doelgroep concreet en duidelijk geformuleerd. Uiteraard is het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten onmisbaar in een marketingplan. In het plan van aanpak heb ik beschreven welke communicatiemiddelen op welke manier ingezet moeten gaan worden om de doelgroep het beste te bereiken, rekening houdend met investeringen in tijd en geld. En zeker niet onbelangrijk: wat zijn prioriteiten en wat kan wachten?

Het resultaat

Xzelf Leiderschapscoaching kan met dit concrete plan aan de slag. Hij weet precies wat hij moet doen. Uiteraard houden we -betrokken als ik ben- regelmatig contact en blijf ik de ontwikkelingen op de voet volgen. Het belangrijkste resultaat is mijns inziens dat ik tijdens het bespreken van het strategisch plan tegenover een ondernemer aan tafel zat die er zin in heeft en met passie over zijn product praat. Hier haal ik -met gepaste trots- mijn waardering uit: daar doe ik het dan weer voor!

 

Ton Heerding, Burn-out Preventie Specialist:
“Voor bedrijfskundig advies heb ik gelukkig deze professional ontmoet! Via via werd ik geattendeerd op de kwaliteiten van Nienke. Al tijdens het eerste gesprek prikte zij radicaal door mijn eigen ideeën heen. Dat was wel even wennen voor mij maar zij raakte direct de spijker op de kop! Nienke kan zeer snel en scherp haar vinger op zere plek leggen. Zij gaf direct relevant advies over mijn bedrijfsstrategie en de stappen die ik nu eerst moet zetten. Ik ontving van Nienke een heel overzichtelijk en makkelijk leesbaar Marketing-Strategieplan. Ik kan weer goed verder zo!”

Categories: Projecten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *