06-10199031    nienke@nienkekok.nl

Marketing- en Communicatieplan

Zonder plan kom je nergens

Wat ik vaak hoor en zie is dat bedrijven content delen op specifieke social media kanalen waar hun doelgroep helemaal niet op te vinden is. Of dat de content die gedeeld wordt helemaal niet door de lezer begrepen wordt. Ik hoef niet uit te leggen dat de plank hiermee volledig misgeslagen wordt en alle tijd en energie weggegooide tijd is. Het is dus belangrijk om eerst een Marketing- en Communicatieplan te maken. Daarna kun je beginnen aan het inrichten van social media, e-mailmarketing, bloggen of een nieuwe/vernieuwde website.

Doelgroep en concurrenten

De eerste stap in een Marketing- en Communicatieplan is het (opnieuw) bepalen van jouw doelgroep en in beeld te hebben wat jouw doelgroep nodig heeft. Ook is het belangrijk om te vertellen wat jij voor jouw doelgroep kunt betekenen en waarom ze voor jóu moeten kiezen, en niet de concurrent. Ik maak een analyse van jouw doelgroep en concurrenten. Daarna weet je precies waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en wat jouw onderscheidend vermogen is.

Groeien

Wil je met je bedrijf groeien? Je dienst of product uitbreiden naar een nieuwe doelgroep? Of bij je bestaande doelgroep een nieuw type dienst of product aanbieden? Ook dan is het verstandig om eerst een Marketing- en Communicatieplan te maken voor dat specifieke product of dienst. Het model van Ansoff over groeistrategieën brengt dit mooi in beeld.

Het resultaat is maatwerk

Ik lever een concreet Marketing- en Communicatieplan op waarmee je zelf aan de slag kunt gaan om jouw doelgroep beter te gaan benaderen. Bijvoorbeeld door 5 kant-en-klare blogtitels om mee te beginnen. Daarnaast vertel ik je hoe je (blijvend) de resultaten kunt blijven meten. Uiteraard is het ook mogelijk dat ik (een deel van) het plan uitvoer of daarin ondersteuning bied.

Meer informatie?

Zoals hierboven vernoemd: een Marketing- en Communicatieplan is maatwerk. Neem voor meer informatie contact met me op via nienke@nienkekok.nl of 06-10199031.