06-10199031    nienke@nienkekok.nl

Naamswijziging en nieuwe marketingstrategie bij FAAC BV

Published by Nienke on

Bij FAAC BV (leverancier van o.a. automatische deuren) heb ik een volledig nieuwe bedrijfsstrategie doorgevoerd als het gaat om Marketing- en Communicatie. FAAC BV  is ontstaan uit een fusie tussen Kemko Doetinchem BV en FAAC Tubular Motors uit Limburg, nadat internationale speler FAAC Group beide bedrijven overgenomen had. Aanvankelijk was de strategie dat beide bedrijven vanuit hun eigen naam bleven opereren, maar dat bleek totaal niet te werken. Twee websites, telefoonnummers, logo’s en huisstijlen… dit werkte niet.

Externe hulp

We zijn begonnen met het inschakelen van externe hulp. Intern waren de meningen verdeeld over hoe FAAC BV, Kemko Doetinchem en FAAC Tubular Motors zich moesten gaan profileren. Vreemde ogen dwingen. Het was dus een goede beslissing om externen in te huren en onderzoek te laten doen bij onze huidige en verloren klanten.

Naamswijziging

Uit het onderzoek kwam sterk naar voren dat het voor klanten totáál niet duidelijk was met wie ze zaken deden. Als ze de telefoon opnamen werd regelmatig met FAAC BV opgenomen. Huh, ze moesten toch Kemko hebben? En als ze bij Kemko een deur gekocht hadden, kregen ze weer van FAAC BV een factuur. Tijd om afscheid te nemen van de oude namen en onder één vlag verder te gaan namelijk: FAAC BV.

Marketing volledig op de schop

De naamswijziging betekende dat de hele Marketing volledig op z’n schop moest. De grote lijn in dit project was het bouwen van een volledig nieuwe website, wat een uitdaging op zich was. Want twee verschillende bedrijven met andere doelgroep (eindmarkt én dealers) samenvoegen op één website: hoe ga je dat doen?

Ik begon met het maken van een goed plan van aanpak. Wat moest er allemaal gewijzigd worden? Waar gaan we beginnen? Niet alleen de een nieuwe website -wat al een project op zich was- moest er komen, maar ook alle andere communicatie-uitingen waren aan de beurt. Visitekaartjes, functieomschrijvingen, brochures, product omschrijvingen, telefoonnummers, voicemailberichten, facturen, briefpapier, logo’s, fotografie van zowel producten als medewerkers, relatiegeschenken, bedrijfsbussen, bedrijfskleding, producten, productnamen… ik zou nog even door kunnen gaan.

Interne communicatie

Wat niet vergeten mocht worden in de naamswijziging was interne communicatie. Veel medewerkers werkten al meer dan 25 jaar bij het familiebedrijf Kemko. Na al deze jaren was het bedrijf door een internationale speler overgenomen, waar het draait om winstmarges en waar er wordt gestuurd op cijfers. Ook een andere directeur zorgde ervoor dat het bedrijf een totaal andere identiteit kreeg.

Stick to the plan – trots eindresultaat

Een hels karwei, maar wát een leuke uitdaging! Meer dan 600 websitepagina’s heb ik gevuld. Voor ongeveer 60 type deuren productinformatie verzameld, foto’s laten maken. Advertentieteksten geschreven. Een kast vol brochures gemaakt. Na ongeveer één jaar heb ik -met vol trots- de website gelanceerd en daarmee ook de naamswijziging voltooid. Wat nu staat is een volledig opgezet Marketing- en Communicatieplan waar FAAC BV nog een heel aantal jaar profijt van heeft en op verder kan borduren.

Ga hier naar www.faacbv.com.

 

Categories: Projecten

2 Comments

Bob · 26 november 2018 at 13:51

Hey Nienke, leuk stukje om te lezen. Het was een erg prettige samenwerking toen met een een mooie en succesvolle afronding van het project. Succes met je eigen bedrijf en ongetwijfeld gaat ook dit een succes gaat worden. Gr Bob

    Nienke · 5 december 2018 at 11:08

    Hallo Bob, Bedankt voor je leuke reactie! Het was inderdaad een flinke klus, maar deze heb ik met veel plezier en passie afgerond. Wellicht komen we elkaar in de toekomst nog eens (zakelijk) tegen! Groetjes, Nienke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *